1.1..HEMISFERI DRET, HEMISFERI ESQUERRA






Cerebro: ¿El hemisferio derecho es el creativo y el izquierdo el lógico?

Se trata de una creencia popular vigente. En la web existen pruebas para determinar el hemisferio dominante en uno


Cerebro

La idea sobre los dos hemisferios cerebrales comenzó a estudiarse en la neuropsicología en el siglo XIX. (Ilustración: Raúl Rodríguez)
Si usted busca en Google el siguiente concepto: “hemisferio cerebral dominante”, le aparecerá una serie de pruebas para determinar el lado que predomina en usted. El derecho, vinculado a la creatividad; o el izquierdo, asociado a la lógica. Esta división se mantiene con fuerza hasta la fecha. Pero ¿cuánto de verdad tiene?
Para resolver esta duda, un equipo de especialistas analizó el cerebro de más de 1.000 voluntarios, de entre 7 y 27 años. El trabajo, publicado en la revista especializada “PLoS One”, midió las conexiones neuronales de cada lado. Se encontró que estas se distribuyen de forma bastante uniforme. Es decir, un lado no trabaja más que el otro o no tiene mayor fuerza.
“En nuestra sociedad la idea está en todos lados: que hay tipos de personalidades basadas en la dominancia de uno de los hemisferios del cerebro. Esto nunca ha sido apoyado o difundido por los neurocientíficos, sino por entusiastas de la psicología popular”, sostiene Jeffrey Anderson, investigador de la Universidad de Utah (EE.UU.) que formó parte de este estudio.
—Similares y distintos—
En los años sesenta, el neuro-psicólogo Roger Sperry obtuvo la prueba definitiva que demostraba que el centro del lenguaje estaba ubicado en el lado izquierdo del cerebro, con lo que demostró por primera vez que cada hemisferio guarda funciones específicas. Su trabajo lo llevó a ganar el Premio Nobel de Medicina en 1981.
Con los años se identificaron más funciones. Por ejemplo, la mitad derecha del cerebro se encarga de procesar la percepción del espacio, como cuando se utiliza Google Maps para encontrar una dirección. Pero esto no significa que cada lado trabaja de forma individual.
Al momento de usar el lenguaje se activa el lado izquierdo, pero también lo hace la parte derecha, que contribuye al dar un contexto emocional. Si esto último no ocurriera, la persona podría decir “perro”, pero sin pensar de qué se trata ese concepto.
Sí existe un trabajo compartido en el cerebro. Según el libro “Disorders of the Nervous System: A Primer”, en el que se cita a Harold Wolff, uno de los grandes científicos del cerebro del siglo XX, las capacidades para expresar sentimientos, apetitos e impulsos, así como el aprendizaje, la memoria y la tolerancia al fracaso y a la frustración, están presentes en todo el cerebro.
Si es que aún necesita más pruebas para demostrar que no hay un hemisferio dominante en la persona, existe un tratamiento llamado hemisferectomía. Este consiste en remover todo o parte de uno de los hemisferios del cerebro. Se realiza en pacientes con epilepsias intratables.
Y de acuerdo con el centro médico Cleveland Clinic, en Estados Unidos, la mayoría de los niños tratados tiene un excelente desarrollo a largo plazo, sin resultados adversos inesperados.
_______________________________________

Quin és l´hemisferi dominant ??
https://www.antena3.com/liopardo/cuestionarios/cual-es-tu-hemisferio-del-cerebro-
dominante_201603315a94d93f0cf2586cf83f52f2.html

______________________________________________














































































































HEMISFERI DRET- HEMISFERI ESQUERRA

Treball : Esquelets exquisits


Has sentit a parlar dels dibuixos anomenats "Esquelets exquisits ".No ??? Docns  ara hem farem un de mostra... dibuixos divertist,  amb resultat inesperat.

En aquest exercici fem treballar (suposadament) la part dreta del cervell que es considera que és no verbal i intuitiva. En canvi la part esquerra és verbal i racional.


El problema rao en que nosaltres estem acostumats a dibuixar les coses pensant que tenen una forma concreta i cal disociar les formes en simples linies o  simple figures geomètriques.

Per ex. Si volem dibuixar una mà, acostumem a dibuixar més la imatge mental que tenim al cap de la mà que no pas la mà del dibuix que estem realitzant. Així  per poder disociar una imatge es bo dibuixar un dibuix que tingui moltes línies i que el nostre cervell no hi trobi una forma concreta. Nosaltres només hem de pensar en línies. El resultat final és bastant sorprenent. Ànims

Material necessari : folis blancs


Ara et toca a tu.  (set)



Exercici 1 .  Test de creativitat  A,B,C,D
 fotocòpies

Data inici :     setembre 2018
Data final : 2 sessions

Exercici 1.1. Dibuix en mirall 1,2,3,4,5,6,7,8
fotocòpies
Data inici : 
Data final : 2 sessions




Exercici 2. Garbuix
Data inici : 
Data final : 2 sessions

Dividir un full en dues meitats igual. En la meitat de l´esquerra dibuixarem un garbuix de manera totalment lliure. També podem demanar amb algu ens el dibuixi. Un cop fet haurem de dibuixar el mateix dibuix a la part dreta del full. Segurament elprimer  dibuix serà complex per què tindrà moltes direccions de línies diferents, espai entre mig de les línies que s´han de veure i respectar, respectar i tenir present  també els límits del pape, les distàncies.

Què estarem fent quan comencem a dibuixar-lo ? Docns estarem entenen 
l´espai, entenen les bases del dibuix . Estarem posant tots els sentits per fer-lo el més similar possible.

Realitzar mínim 3 dibuixos tipus garbuix


Exercici 3 . línia contínua
Data inici : 
Data final : 2 sessions


Escullirem un dibuix i intentarem dibuixar-lo tot sense aixecar la punta del llapis del paper. Farem  una línea contínua.
Aquest exercici ens servirà per adquirir destresa per dibuixar. Ens obligarem a pensar que estem fent i cap on volem moure el llapis.
 RECORDEU !!No podem aixecar el llapis del paper. 

iMPORTANT: Hem d´intentar que cada vegada poguem dibuixar més ràpid i no ens ha d´amoinar si són a sota del dibuix i volem pujar fins dalt de tot, anem passant línies una mica més fluixes.


Realitzar mínim 3 dibuixos tipus línea contínua

Exercici 4. Espai negatius o buits
Data inici :      octubre 2018
Data final : 2 sessions

En aquest exercici intentarem dibuixar els espais buit o negatius. Si, si. Tots aquells espais que no acostumem a tenir en compte i que són importants. Els espais buits són els espais que conformen el dibuix de l´objecte en positiu.
Exemple. Si dibuixem un tamboret, els espais buits són tots aquells espais buits que hi ha "darrera" del tamboret. Si dibuixem els espai negatius o buits el que dibuixarem és el tamboret.
 Al final de l´exercici podrem veure l´objecte però d´una manera diferent. Agafarem un model i dibuixarem i pintarem les formes buides.

Realitzarem mínim 3 dibuixos d´espais negatius o buits.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

BENVINGUTS  A TOTS I A TOTES  Aquest és el bloc de dibuix artístic de 4 d´ESO . Aquí us aniré penjant les activitats encomanades, enllaç...