PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA DE DIBUIX ARTÍSTIC
Competències específiques de la matèria .Les competències pròpies d'aquesta matèria són:
.La competència en la representació gràfica objectiva es refereix a la capacitat
de descriure amb dibuixos d'intenció analítica referents observats o imaginats.
.La competència en la sensibilitat estètica s'entén, d'una banda, com la facultat
de percebre les qualitats plàstiques de les formes de l'entorn per tal de
comunicar-les gràficament amb el llenguatge visual i plàstic; i, d'una altra, la
capacitat de reconèixer la poètica que inspiren les obres artístiques de diferents
moviments, estils i èpoques.
.La competència en la creativitat artística es manifesta en la recerca per part de
l'alumnat de l'expressió original de la seva sensibilitat.
.La competència cultural artística s'entén com la capacitat de
conèixer, comprendre, apreciar i saber analitzar, des del seu context social i
cultural, obres graficoplàstiques i visuals a partir dels diferents codis artístics
emprats en cada època.
Objectius
La matèria de dibuix artístic té com a finalitat el desenvolupament
de les capacitats següents:
1. Conèixer la terminologia i el vocabulari específic, els procediments
tradicionals i les noves tecnologies, els materials i els estris propis, i saberlos
emprar de manera adient en descripcions verbals o escrites i en
realitzacions graficoplàstiques.
Objectiu continuat.
2. Aprofitar els mecanismes de la percepció aplicats a la memòria visual i la
retentiva per distingir en la realitat observada els trets essencials dels
superflus i enriquir el bagatge imaginatiu personal capaç d'impulsar la
creativitat.
3. Descriure gràficament formes naturals i artificials, a partir de l'observació
directa dels referents, tot atenent al seu aspecte visual, geometria i
estructura d'acord amb la intencionalitat representativa pretesa.
4. Representar en el pla formes tridimensionals, reals o imaginàries,
concretant-ne la posició en l'espai, les proporcions relatives i els efectes
lumínics.
5. Conèixer els fonaments fenomenològics i físics del color i adequar la seva
aplicació plàstica a la intencionalitat compositiva i expressiva de les
representacions.
6. Compondre imatges amb mitjans graficoplàstics bidimensionals per obtenir resultats estètics creatius que permetin transmetre continguts mentals,
sensacions o emocions provinents de la realitat exterior o de l'imaginari
personal.
Objectiu aplicat. 2ª. Avaluació.
7. Desenvolupar habilitat i destresa expressiva en l'ús dels mitjans
graficoplàstics, com a resultat de la recerca i l'experimentació constants, de
manera que possibilitin la millora de la sensibilitat i facilitin el
desenvolupament de la pròpia personalitat. -
8. Saber identificar i explicar els elements formals i els valors semàntics
presents en obres del patrimoni artístic, atenent al context social i cultural,
per tal que esdevingui recurs propedèutic per a les pròpies creacions.
9. Mantenir una conducta respectuosa i una disposició participativa en el
desenvolupament de les activitats d'aprenentatge que possibiliti l'intercanvi
d'experiències creatives i promogui les diverses sensibilitats.
CONTINGUTS
-Ús eficient de la terminologia, els materials, les eines i els procediments
propis de la matèria.
- Aproximació als conceptes fonamentals de la teoria de l'art i a les obres
rellevants del patrimoni artístic i cultural: diferents moviments, estils i autors.
-Recerca, experimentació i valoració de solucions creatives en les
concrecions plàstiques.
-Valoració reflexiva i crítica envers les realitzacions pròpies i les des altres, i
interiorització de les experiències.
Anàlisi de la forma
-Anàlisi de la percepció visual: els hemisferis cerebrals, funcions i implicació
en la conceptualització i interpretació dels referents. Diferenciació entre
percepte i concepte. Experimentació de l'observació, la retentiva i la
memòria visual.
-Anàlisi dels elements que intervenen en l'observació de les formes (contorn,
dintorn, silueta). Utilització de la línia en el dibuix de contorns.
-Anàlisi de la tipologia de la forma: forma orgànica i forma geomètrica; forma
visual i forma estructural. Interpretació de les formes i les seves proporcions
per mitjà de l'encaix.
Dibuix descriptiu d'objectes
-Anàlisi de les característiques de la il·luminació. Representació del volum
per mitjà de la interpretació dels efectes de llum i ombra
El color
Aplicació de les qualitats del color en la creació de composicions amb
finalitats expressives. Anàlisi de l'ús simbòlic del color.
Dibuix descriptiu d'espais
-Representació de la profunditat en el pla i anàlisi dels seus indicadors
gràfics.
- Caracterització dels elements definidors de la perspectiva cònica.
Interpretació i determinació gràfica d'aquests elements a partir d'una
representació fotogràfica. Aplicació dels efectes lumínics a la perspectiva
cònica i en la representació de les ombres.
-Realització de perspectives intuïtives per a la representació d'espais
interiors i exteriors amb diferents intencionalitats expressives.
Anàlisi de la forma . 1ra evaluació
Anàlisi de la percepció visual: els hemisferis cerebrals, funcions i implicació , conceptualització i interpretació dels referents.
Diferenciació entre
percepte i concepte. Experimentació de l'observació, la retentiva i la
memòria visual.
Anàlisi dels elements que intervenen en l'observació de les formes (contorn,
dintorn, silueta).
Utilització de la línia en el dibuix de contorns.
Anàlisi de la tipologia de la forma: forma orgànica i forma geomètrica; forma
visual i forma estructural. Interpretació de les formes i les seves proporcions
per mitjà de l'encaix.
-Experimentació de l'expressivitat de la línia i el traç en la interpretació
imaginativa de la forma. -
-Organització i composició de les formes planes. Estudi de les regles
compositives i la seva expressivitat (figura-fons, proporció, nuclis, masses,
equilibri, direcció, ritme i textura), i identificació en obres d'art
representatives.
Dibuix descriptiu d'espais
Representació de la profunditat en el pla. -Caracterització dels elements definidors de la perspectiva cònica.
Interpretació i determinació gràfica d'aquests elements a partir d'una
representació fotogràfica. Aplicació dels efectes lumínics a la perspectiva
cònica i en la representació de les ombres.
Realització de perspectives intuïtives per a la representació d'espais
interiors i exteriors amb diferents intencionalitats expressives.
Anàlisi de l'ús de la perspectiva cònica en espais del centre.
Composició . 2na evaluació.
Organització i composició de les formes planes. Estudi de les regles
compositives i la seva expressivitat (figura-fons, proporció, nuclis, masses,
equilibri, direcció,
Llum
Dibuix descriptiu d'objectes
Anàlisi de les característiques de la il·luminació. Representació del volum
per mitjà de la interpretació dels efectes de llum i ombra
Color
Estudi del color com a fenomen físic. Experimentació de les seves qualitats i
relacion).
-Aplicació de les qualitats del color en la creació de composicions amb
finalitats expressives. Anàlisi de l'ús simbòlic del color.
Dibuix descriptiu d´espais. 3r avaluació
Representació de la profunditat en el pla i anàlisis dels seus indicadors gràfics.
Criteris d’Avaluació
L’alumne segueixi una avaluació continua, per això cal assolir els continguts i
objectius proposats en cada unitat didàctica.
- Al final de l’avaluació es farà una valoració global dels treballs realitzats i dels
resultats de l’avaluació contínua.
-Si no s’ha assolit una avaluació, aquesta queda acumulada a l’avaluació
seguent. Caldrà fer una anàlisi conjunta amb l’alumne per tal d’establir una
fórmula d’assoliment dels dèficits detectats.
- Al final de curs es revisaran els exercicis pendents i els
continguts teòrics no assolits de les avaluacions anteriors. A l’avaluació final es
farà una valoració global del curs, aquesta no serà necessariament una mitjana
aritmètica de les tres avaluacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada