PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA DE DIBUIX ARTÍSTIC

Competències específiques de la matèria .Les competències pròpies d'aquesta matèria són: 

.La competència en la representació gràfica objectiva es refereix a la capacitat de descriure amb dibuixos d'intenció analítica referents observats o imaginats. 

.La competència en la sensibilitat estètica s'entén, d'una banda, com la facultat de percebre les qualitats plàstiques de les formes de l'entorn per tal de comunicar-les gràficament amb el llenguatge visual i plàstic; i, d'una altra, la capacitat de reconèixer la poètica que inspiren les obres artístiques de diferents moviments, estils i èpoques. 
.La competència en la creativitat artística es manifesta en la recerca per part de l'alumnat de l'expressió original de la seva sensibilitat. 
.La competència cultural artística s'entén com la capacitat de conèixer, comprendre, apreciar i saber analitzar, des del seu context social i cultural, obres graficoplàstiques i visuals a partir dels diferents codis artístics emprats en cada època. 

Objectius


La matèria de dibuix artístic  té com a finalitat el desenvolupament de les capacitats següents: 
1. Conèixer la terminologia i el vocabulari específic, els procediments tradicionals i les noves tecnologies, els materials i els estris propis, i saberlos emprar de manera adient en descripcions verbals o escrites i en realitzacions graficoplàstiques. Objectiu continuat.

2. Aprofitar els mecanismes de la percepció aplicats a la memòria visual i la retentiva per distingir en la realitat observada els trets essencials dels superflus i enriquir el bagatge imaginatiu personal capaç d'impulsar la creativitat. 

3. Descriure gràficament formes naturals i artificials, a partir de l'observació directa dels referents, tot atenent al seu aspecte visual, geometria i estructura d'acord amb la intencionalitat representativa pretesa. 


4. Representar en el pla formes tridimensionals, reals o imaginàries, concretant-ne la posició en l'espai, les proporcions relatives i els efectes lumínics. 


5. Conèixer els fonaments fenomenològics i físics del color i adequar la seva aplicació plàstica a la intencionalitat compositiva i expressiva de les representacions. 

6. Compondre imatges amb mitjans graficoplàstics bidimensionals per obtenir resultats estètics creatius que permetin transmetre continguts mentals, sensacions o emocions provinents de la realitat exterior o de l'imaginari personal. Objectiu aplicat. 2ª. Avaluació.


7. Desenvolupar habilitat i destresa expressiva en l'ús dels mitjans graficoplàstics, com a resultat de la recerca i l'experimentació constants, de manera que possibilitin la millora de la sensibilitat i facilitin el desenvolupament de la pròpia personalitat. -

8. Saber identificar i explicar els elements formals i els valors semàntics presents en obres del patrimoni artístic, atenent al context social i cultural, per tal que esdevingui recurs propedèutic per a les pròpies creacions.


9. Mantenir una conducta respectuosa i una disposició participativa en el desenvolupament de les activitats d'aprenentatge que possibiliti l'intercanvi d'experiències creatives i promogui les diverses sensibilitats. 



CONTINGUTS 


-Ús eficient de la terminologia, els materials, les eines i els procediments propis de la matèria.
- Aproximació als conceptes fonamentals de la teoria de l'art i a les obres rellevants del patrimoni artístic i cultural: diferents moviments, estils i autors.
-Recerca, experimentació i valoració de solucions creatives en les concrecions plàstiques.
-Valoració reflexiva i crítica envers les realitzacions pròpies i les des altres, i interiorització de les experiències.

Anàlisi de la forma 


-Anàlisi de la percepció visual: els hemisferis cerebrals, funcions i implicació en la conceptualització i interpretació dels referents. Diferenciació entre percepte i concepte. Experimentació de l'observació, la retentiva i la memòria visual.


-Anàlisi dels elements que intervenen en l'observació de les formes (contorn, dintorn, silueta). Utilització de la línia en el dibuix de contorns.


-Anàlisi de la tipologia de la forma: forma orgànica i forma geomètrica; forma visual i forma estructural. Interpretació de les formes i les seves proporcions per mitjà de l'encaix.


Dibuix descriptiu d'objectes
 -Anàlisi de les característiques de la il·luminació. Representació del volum per mitjà de la interpretació dels efectes de llum i ombra

El color

Aplicació de les qualitats del color en la creació de composicions amb finalitats expressives. Anàlisi de l'ús simbòlic del color.

Dibuix descriptiu d'espais 

-Representació de la profunditat en el pla i anàlisi dels seus indicadors gràfics.

- Caracterització dels elements definidors de la perspectiva cònica. Interpretació i determinació gràfica d'aquests elements a partir d'una representació fotogràfica. Aplicació dels efectes lumínics a la perspectiva cònica i en la representació de les ombres.

-Realització de perspectives intuïtives per a la representació d'espais interiors i exteriors amb diferents intencionalitats expressives.



Anàlisi de la forma . 1ra evaluació


Anàlisi de la percepció visual: els hemisferis cerebrals, funcions i implicació , conceptualització i interpretació dels referents. 

Diferenciació entre percepte i concepte. Experimentació de l'observació, la retentiva i la memòria visual. 
Anàlisi dels elements que intervenen en l'observació de les formes (contorn, dintorn, silueta). 
Utilització de la línia en el dibuix de contorns. 
Anàlisi de la tipologia de la forma: forma orgànica i forma geomètrica; forma visual i forma estructural. Interpretació de les formes i les seves proporcions per mitjà de l'encaix. 
-Experimentació de l'expressivitat de la línia i el traç en la interpretació imaginativa de la forma. -
-Organització i composició de les formes planes. Estudi de les regles compositives i la seva expressivitat (figura-fons, proporció, nuclis, masses, equilibri, direcció, ritme i textura), i identificació en obres d'art representatives. 
 Dibuix descriptiu d'espais 
Representació de la profunditat en el pla. -Caracterització dels elements definidors de la perspectiva cònica. 
Interpretació i determinació gràfica d'aquests elements a partir d'una representació fotogràfica. Aplicació dels efectes lumínics a la perspectiva cònica i en la representació de les ombres. 
Realització de perspectives intuïtives per a la representació d'espais interiors i exteriors amb diferents intencionalitats expressives. 
Anàlisi de l'ús de la perspectiva cònica en espais del centre.

 Composició . 2na evaluació.


Organització i composició de les formes planes. Estudi de les regles compositives i la seva expressivitat (figura-fons, proporció, nuclis, masses, equilibri, direcció,


Llum Dibuix descriptiu d'objectes 

Anàlisi de les característiques de la il·luminació. Representació del volum per mitjà de la interpretació dels efectes de llum i ombra

Color  

Estudi del color com a fenomen físic. Experimentació de les seves qualitats i relacion).
-Aplicació de les qualitats del color en la creació de composicions amb finalitats expressives. Anàlisi de l'ús simbòlic del color.

Dibuix descriptiu d´espais. 3r avaluació

Representació de la profunditat en el pla i anàlisis dels seus indicadors gràfics.



Criteris d’Avaluació 

L’alumne segueixi una avaluació continua, per això cal assolir els continguts i objectius proposats en cada unitat didàctica.

- Al final de l’avaluació es farà una valoració global dels treballs realitzats i dels resultats de l’avaluació contínua. 


-Si no s’ha assolit una avaluació, aquesta queda acumulada a l’avaluació seguent. Caldrà fer una anàlisi conjunta amb l’alumne per tal d’establir una fórmula d’assoliment dels dèficits detectats. 


- Al final de curs es revisaran els exercicis pendents i els continguts teòrics no assolits de les avaluacions anteriors. A l’avaluació final es farà una valoració global del curs, aquesta no serà necessariament una mitjana aritmètica de les tres avaluacions.

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

BENVINGUTS  A TOTS I A TOTES  Aquest és el bloc de dibuix artístic de 4 d´ESO . Aquí us aniré penjant les activitats encomanades, enllaç...